Jacomien en Bo Stokman pleiten voor veel lokale samenwerking:

'Kleding met een bosje tulpen en lekker hapje'

Bij de damesmodewinkels Jacky Hart en Bij Bo verkopen ze je geen gele broek omdat die nu misschien in de mode is. ‘Wij onderscheiden ons door het geven van het juiste advies’, zeggen moeder Jacomien en dochter Bo Stokman. ‘Wij willen dat je kleding vindt die echt bij jou past. Alleen dán loop je stralend de deur uit.’

Jacomien (l) en dochter Bo (r) Stokman

Foto's: aangeleverd

Als je op de IJmuidense Kennemerlaan voor de nummers 94 en 96 staat, denk je dat Jacky Hart en Bij Bo twee verschillende winkels zijn. En ja, beide zaken hebben een eigen ingang, verschillende logo’s en aparte sociale mediakanalen. Maar omdat binnen de muren zijn doorgebroken, loop je van de meer casual kledingrekken voor jongeren (Bo) zo door naar het Jacky-gedeelte waar de meer volwassen dames en ook zakenvrouwen zich uitstekend kunnen kleden. ‘Sinds Bo er zes jaar geleden bij is gekomen, zijn we eigenlijk één winkel voor een grotere doelgroep. We werken nauw samen, vullen elkaar aan en vinden dat heel fijn’, aldus Jacomien. ‘We kunnen bij elkaar uit alle hoeken en gaten iets vandaan halen om voor elke klant een leuke set kleding te maken.’

Sociale ontmoetingsplek

Moeder Stokman is een geboren en getogen IJmuidense, maar startte haar zaak in 1983 in Egmond aan Zee. Na 13 mooie jaren besloot ze met haar man en twee kinderen terug te keren naar haar roots. Jacky Hart bleek ook op de Kennemerlaan een schot in de roos. ‘Ik kwam vanaf dag 1 veel bekenden tegen hier. In een winkel koop je niet alleen spullen. Het is ook een sociale ontmoetingsplek, waar mensen het gezellig vinden om herkend te worden en een praatje kunnen doen. Dat hoort er in ons vak bij en moet je leuk vinden aan de retail. Je moet iemands verhaal kunnen aanhoren, daarop inspelen en hem of haar tevreden naar huis laten gaan.’

Lokale samenwerking

Jacomien en Bo organiseren vaak leuke events en werken daarbij graag samen met andere lokale ondernemers, zoals kapsalons, schoonheidsspecialistes en nagelstudio’s. Bij bingo’s, high teas en walking dinners komen bijvoorbeeld ook de hapjes van Korf Catering op tafel, terwijl fleurist Abelia vaak voor een vrolijk bloemetje zorgt. Zelfs tijdens de moeilijke coronacrisis weten de IJmuidense ondernemers elkaar te vinden. ‘Laten we beginnen met iets leuks’, zo schreven Jacky Hart en Bij Bo eind maart op hun website aan hun klanten. ‘Je krijgt deze week bij je aankoop in de winkel van ons een bosje tulpen van buurman Abelia cadeau! Op deze manier maken we het vele thuis zijn een stukje vrolijker!’ Jacomien en Bo genieten van dingen samen te doen. ‘En om sámen sterk te staan’, zegt Bo. ‘We zijn dan ook bezig om een nieuwe winkeliersvereniging op de Kennemerlaan op te zetten. Ik zit in het oprichtingsbestuur en het idee is om met alle ondernemers in onze laan onderling te gaan samenwerken. Maar óók dat we de krachten gaan bundelen met andere winkeliersverenigingen in het IJmuidense centrum, zoals die in de Lange Nieuw en met Zeewijk. Als we voor de IJmuidenaren en de bezoekers van onze plaats meer een geheel kunnen creëren, word je daar gezamenlijk beter van.’

OV IJmond

De kracht van het samen optrekken, ervaren moeder en dochter ook al jarenlang bij de OV IJmond. ‘We hebben er bewust voor gekozen om lid te zijn. We vinden het belangrijk om sociaalmaatschappelijke betrokkenheid te houden. Met andere ondernemers; dat je elkaar regelmatig ziet, spreekt en daardoor weet wat er gaande is. Maar ook dat je met elkaar kunt sparren en met een helikopterview naar je eigen onderneming kunt kijken. De workshops en andere sessies die de OV IJmond organiseert, die helpen daar absoluut bij. Daarom vinden we het heel belangrijk om lid te zijn van deze ondernemersvereniging.’

Zo denkt Bo bijvoorbeeld graag terug aan het muzikale uitje naar Dutch en Dance Valley. ‘Je ziet op zo’n dag niet alleen hoe zo’n event georganiseerd wordt. Maar je spreekt bovendien andere ondernemers en het werd afgesloten met een heel gezellige BBQ. Dat is een prachtige combinatie’, vertelt de jongste Stokman. ‘Bij het cluster Jong sprak ik laatst ook een dame over leiderschap en hoe vrouwen het beste kunnen omgaan met het glazen plafond. Dat is erg inspirerend.’

Sfeer en cohesie

Jacomien: ‘Je steekt bij die bijeenkomsten altijd wat op. De OV IJmond steekt steeds zijn nek uit en probeert veel te betekenen voor het bedrijfsleven in de regio. In de IJmond vind je een grote groep bedrijven die gerelateerd is aan de visserij, industrie en Tata Steel, maar er is ook een grote groep retailers. De OV IJmond focust daar gelukkig ook op. Want als de retail in een plaats verdwijnt, verdwijnt er nog meer sfeer en cohesie. Retail moet daarom ook zeker prioriteit hebben.’

Het enthousiaste team

Volgens beide dames heeft IJmuiden de kracht dat de inwoners in hun eigen omgeving willen consumeren. ‘De gemeente is zich daarvan bewust en er is momenteel een mooi citymarketing-initiatief. Door de coronacrisis is er versneld een campagne gekomen met de slogan: ‘Ik koop lokaal, bij een winkelier van hier.’ Als we binnenkort hopelijk van het virus af zijn, kunnen we misschien na afloop zeggen: corona heeft hier een positieve draai aangegeven. Dat mensen zich bewust zijn van het belang van lokaal kopen, hebben we hard nodig. IJmuiden zou er namelijk niet gezelliger op worden als er nóg meer winkels gaan verdwijnen.’

Modeshow live online

Jacomien organiseert al 37 (!) jaar lang, tweemaal per jaar, in haar zaak een modeshow om de nieuwste mode te showen. Omdat deze shows één en al inspiratie zijn, met veel tips & tricks, in een gezellige sfeer en met diverse traktaties, worden ze steevast uitstekend bezocht. Maar ja, tijdens de meest recente show op 25 maart jl. mocht vanwege het coronavirus geen publiek worden toegelaten. ‘Daarom hebben we ‘m live via onze Facebookkanalen uitgezonden’, vertellen Jacomien en Bo. ‘Zo laten we zien dat we er nog zijn, blijven we de mensen betrekken wat we in de winkel hebben en dat we op een andere manier contact proberen te maken met de klanten.’ De dames zijn sowieso bedreven in social media. Elke dag wordt er een nieuwe foto gepost en wekelijks zelfs een nieuwe video. ‘In die video laten we niet alleen zien wat er nieuw is binnengekomen, maar geven we ook styling tips. Hoe kun je met één broek bijvoorbeeld veel mooie kleurencombinaties maken’, legt Bo uit. ‘We hebben inmiddels veel trouwe kijkers; de video’s gaan door de hele IJmond in de rondte. Op die manier trekken we klanten uit de complete regio. Sommige dames komen wel een uur rijden naar onze winkel toe, omdat ze ons op social media hebben gezien. Ze waarderen het advies en het samen kijken naar wat er uit de collectie het beste bij hen past.’

Individueel advies

Wat Jacomien opvalt, is dat veel vrouwen onzeker zijn over hun figuur, uitstraling en wat ze kunnen aantrekken. ‘We onderscheiden ons dan ook graag op het gebied van de adviserende rol. Wat past bij jouw figuur? Heb je korte of lange benen, brede of smalle heupen en flinke of juist kleine borsten? Elke vrouw is anders en verdient een advies op maat. We verkopen dan ook niet aan iedereen dezelfde gele broek, omdat die op dat moment misschien hip en modieus is. Mensen moeten bij ons stralend de deur uitgaan omdat wij ze blij hebben gemaakt. Dáár streven we naar.’