‘Dankzij slimme technologie kan De Bazaar weer veilig open’ (Deel 2)

Technische snufjes

Vroeger was De Bazaar alleen op zaterdag en zondag open. Door nu de vrijdag hieraan toe te voegen, wordt het totaalaantal weekbezoekers over een extra dag verspreid. ‘Als mensen via social media of onze website bijvoorbeeld veelvuldig zoeken op de openingstijden van zaterdag, dan weten wij: dat zou weleens een drukke dag kunnen worden. Dan communiceren wij direct richting onze bezoekers via onze sociale kanalen. We zeggen dan niet ‘je mag zaterdag niet komen’, maar juist met het meer vriendelijk klinkende ‘kom gezellig vrijdagochtend langs’. Zo kun je de bezoekersaantallen per dag managen.’ Daarnaast heeft De Bazaar allerlei technische snufjes bedacht. ‘Zo hebben we voor al onze horecazaken inmiddels een eigen thuisbezorgd app uitgerold. En het tweede wat we gedaan hebben, is de ontwikkeling van een speciale Tinder-achtige app. Hierop laten we jou als bezoeker allerlei foto’s van De Bazaar zien, waarbij je kunt swipen of je ze wel of niet leuk vindt. Op basis van wat jij liket, krijg je vervolgens jouw ideale wandelroute over De Bazaar. Daardoor kom jij niet onnodig op plaatsen waar je toch niks van jouw interesses zult vinden. Zo trekken we de bezoekersgroepen uit elkaar, waardoor je beter de anderhalve meter afstand kunt handhaven.’

‘Lopende’ telefoons

Maar hoe weet het publiek dat die Tinder-app bestaat? ‘Dat communiceren we onder meer via social media. We gebruiken Facebook, Instagram, Twitter, Trip Advisor en Pinterest. We hebben een multimediale aanpak, waarin we zowel social media als allerlei offline communicatie gebruiken en dat op elkaar stapelen.’ Een derde hulpmiddel om de crowd te managen, is het meten van het aantal telefoons dat over het terrein ‘loopt’. ‘Stel we zien dat het ergens te druk kan gaan worden, kunnen we op verschillende plekken op het terrein via beeldschermen communiceren: ga nu daar of daar heen, want dat is hartstikke leuk. Het is een mooie manier om bezoekers op een bepaalde manier net een andere route te laten lopen of ze even te laten wachten.’

Parkeerhaven

Een initiatief als de Tinder-app is gezamenlijk ontwikkeld met de TU Delft. Omdat Van Veen aan de technische universiteit verbonden is, weet ze dat de TU helpt met het managen van publiek in binnensteden en allerlei andere winkelgebieden. ‘Als je bijvoorbeeld voetpaden hebt die breder zijn dan drie meter, dan heb je geen eenrichtingsverkeer nodig om de anderhalve meter afstand in stand te houden. Áls je maar zorgt dat mensen alleen of achter elkaar lopen’, vertelt Van Veen. ‘Dat soort principes hanteren wij ook. Bij alles wat breder is dan drie meter, en dat is bij De Bazaar heel veel, hoeven we alleen te monitoren dat mensen daar niet opstoppen. En mocht dat wel dreigen te gebeuren? Dan gebruiken we winkels die nu leeg staan als een soort parkeerhaven, waar mensen even kunnen wachten totdat de drukte zich heeft opgelost. Daarna kan iedereen weer rustig verder.’