‘Dankzij slimme technologie kan De Bazaar weer veilig open’ (Deel 3)

Om nog meer kennis van de belevingswereld van de bezoekers te vergaren, lanceert De Bazaar een prijsvraag. ‘Waarbij we aan alle bezoekers vragen: hoe kunnen we De Bazaar op een veilige manier gezellig krijgen? We willen iedereen erbij betrekken en eenieder onderdeel laten uitmaken van de situatie waar we met zijn allen naartoe moeten. Want wij gaan ervan uit dat we dit moeten doen voor de lange termijn. Totdat de medische wereld een vaccin heeft ontwikkeld, zullen wij altijd alert moeten blijven. Wij willen een duurzame toekomst bouwen naar een wereld die rekening houdt met de gezondheid van alle individuen. Juist omdat wij een plek zijn, waar mensen op een sociale manier bij elkaar komen.’

Observeren

Als we het bevlogen duo begin juni, vlak na Pinksteren, spreken, zit De Bazaar inmiddels in heropeningsfase 4. Dat betekent dat alle winkels open zijn, behalve de horeca en moeilijke knelpunten zoals gemeenschappelijke terrassen. ‘Zo hebben we bijvoorbeeld twee enorme food courts, waar je normaal gesproken met 450 mensen per court kunt eten. Die kunnen nu nog niet open. Dat wordt fase 5, als we dat gecontroleerd open kunnen krijgen. We zijn nu aan het bedenken hoe we dat kunnen bereiken.’ Verder is het elke dag observeren, leren en eventueel bijsturen. ‘Hebben we bijvoorbeeld weer iets nieuws verzonnen, dan gaan we letterlijk op een plek staan en een half uur kijken van: hoe gedragen winkeliers en bezoekers zich? Waarom stoppen mensen daar? Waarom hoopt het juist daar op? Waarom slaan ze hier rechtsaf of worden ze mopperig? Dan proberen we een antwoord op de vraag te vinden, door bijvoorbeeld een andere wegbewijzering, of door winkels te verplaatsen zodat ze logischer bij elkaar passen. Dan maak je een tweede pilot en ga je kijken of je het eerdere probleem hebt opgelost. Zo kun je fase voor fase steeds meer doen. En als we dan toch staan te kijken, vragen we de mensen ook op de man af hoe ze bepaalde zaken ervaren.’

Veiligheid boven alles

Zapantoulis heeft het gevoel dat de samenleving erg aan het veranderen is. ‘Mensen moesten noodgedwongen meer gaan thuiswerken, maar zullen dat in de toekomst voor een deel ook zeker blijven doen.

Mensen stappen daardoor minder in de auto en trein. Een hoop dingen veranderen nu ongewild en ongemerkt; dat zal ook in onze business zijn’, verwacht de directeur. ‘Maar wij zijn als bedrijf ervan overtuigd dat mensen de fysieke contacten willen blijven behouden. We zijn, zoals Aristoteles ooit zei, sociale wezens. We zullen elkaar altijd blijven opzoeken. Bij De Bazaar bieden wij mensen een plek, waar ze goede spullen tegen een redelijke prijs kunnen kopen, en waar ze tóch het gevoel krijgen: ik ben er even lekker tussenuit geweest. De mensen willen een stukje sociaal samenzijn, en dat willen en kunnen wij hen op een veilige wijze bieden. Het zou dus goed kunnen dat wij als De Bazaar een goede toekomst tegemoet gaan, maar daar moeten we wel wat voor doen.’ Zapantoulis en Van Veen zien de populaire plek in Beverwijk als ‘de wereld in het klein. We hebben 60 nationaliteiten en een verzameling van meer dan één miljoen producten; dat is echt uniek. In het nieuwe normaal vertellen we de mensen nu niet alleen hoe leuk het hier is, maar ook vooral dat het veilig is. Die boodschap geven we, maar dat moeten we natuurlijk ook kunnen waarmaken. Dat is les 1 in marketing. Daarom zijn we in mei low profile met onze heropening begonnen en bouwen we alles stapje voor stapje rustig uit.’