Corona ferme wake-up call, juist óók voor ondernemers (deel 2)

Tekort versus overvloed

Zoals corona aantoont, heerst er veel angst, zorg en dat leidt tot veel stress. Het tekort-denken van ‘wat er nu even niet meer is’ regeert. Van Zuijlen: ‘Maar het kan anders, want er is overvloed, ook in de te verwachten zware economische tijden. Want corona maakt namelijk zo veel belangrijke dingen duidelijk: mensen hebben weer aandacht voor zichzelf én elkaar. Het bewustzijn groeit en sociaal contact en vrijheid zijn ineens minder vanzelfsprekend. Veel mensen genieten van de stilte en de schone lucht en stellen vragen als: ‘waar zijn we als mensheid mee bezig? Waar ben ik mee bezig?’ En de antwoorden zijn belangrijk: ben ik wel gelukkig in deze ratrace? Sta ik als ondernemer wel in mijn kracht? Waar staat mijn bedrijf eigenlijk voor?’

Materie of échte verbinding?

‘Een bollenkweker vertelde me onlangs: ‘de mensheid is de verbinding met Moeder Aarde kwijt. In onze sector zijn de tractoren steeds groter geworden, zodat ook letterlijk de afstand tussen mens en aarde is toegenomen.’ En dat zie je terug in alle sectoren’, zegt Van Zuijlen. ‘We zijn meer bezig met materie en buitenkant, dan dat we écht in verbinding zijn onszelf, de ander en Moeder Aarde. Mocht je nog twijfelen, sla eens een krant open en kijk dan eens naar de stijgende burn-out cijfers, toenemend geweld, armoede, vluchtelingenstromen, onleefbare gebieden, enzovoorts.’

Kans voor ons allemaal

De échte betekenis van de spectaculaire opbrengsten van zonnepanelen van de laatste tijd is, dat de klimaatcrisis steeds duidelijker wordt. ‘De grote transitie van een aan alle kanten vastlopend systeem naar een nieuwe realiteit waarin waarde en geluk centraal staan, evenals respect voor jezelf en de ander. Waarin waarde en winst hand-in-hand gaan. De transitie van de kenniseconomie naar de betekeniseconomie, van roofbouw naar klimaatpositief leven en werken, van nemen naar geven en ‘goed doen’, van angst en burn-out naar kracht en succes. Kort samengevat: betekenisvol ondernemen is een kans voor ons allemaal. Met verhoogde financiële winstgevendheid als resultaat.’

Hoe zat het ook al weer?

In de voorgaande artikelen in de IJmondiaan hebben we uitgebreid verteld hoe je die kans, om betekenisvol te gaan ondernemen, kunt grijpen. Hier een korte reminder in vogelvlucht: start met het kiezen van een spraakmakende betekenisvolle ambitie die bij je bedrijf past. Claim vervolgens de koppositie en ga op weg. Ten derde: communiceer uitbundig over de realisatie van dit avontuur. Hierdoor kunnen mensen - en millennials in het bijzonder - hun persoonlijke waardes herkennen in die van jouw bedrijf. Vervolgens neem je medewerkers mee door ze werkgeluk cadeau te doen; want levensgeluk en werkgeluk is het grootste cadeau dat je kunt krijgen én wat je als werkgever kunt geven. Essentieel bij dit proces is: toon jezelf een leider en realiseer deze ambitie. En ja, dit is een ingrijpend proces. Daarom is bedrijfsoptimalisatie een belangrijke pijler om de kosten te dekken, winst te vergroten en zó je bedrijf klaar te maken voor de toekomst.

Kan het?

‘Jazeker!’, benadrukt Van Zuijlen. ‘Kijk maar naar bedrijven als Tesla, ASN Bank, DSM, Tony Chocolonely en ook duizenden kleinere ondernemingen, die allemaal groeien als kool. Zoals de eerder genoemde bollenkweker met een missie: hij ontwikkelde de eerste biologische bloembol. Het is innovatie van het zuiverste water: volledig circulair, zonder chemicaliën, kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Wat denk je dat dat betekent voor de kostprijs? En voor een hogere potentiële verkoopprijs vanwege de innovatie en gunfactor? Er is nog een wereld te winnen.’