Dag van de Aarde. Laten we er daar 365 van maken.

Op 22 april was het de dag van de Aarde [Earth Day in goed Nederlands]. Deze dag heeft als doelstelling de bewustwording van ons consumentengedrag en de invloed hiervan op onze planeet.

Maar is die bewustwording [awareness in goed Nederlands] iets dat ontbreekt? Weten wij niet allang dat ons gedrag milieubelastend is en dat onze drang naar vliegvakanties, naar spullen vergaren, naar zeer comfortabel maar ook zeer milieubelastend woon-werk verkeer, niet bijdraagt aan verduurzaming. Is het zo dat we wel weten dat het anders moet, maar dat de veranderingen die nodig zijn, ons eenvoudigweg niet bevallen. We willen er niet aan. Wanneer je beelden ziet hoe een natuurgebied na een dagje gezellig toeven wordt achtergelaten… of de hoeveelheid zwerfafval op bedrijventerreinen, in de straten en náást de prullenbak, loert enige ontmoediging om de hoek. Hoeveel moeite is het om je eigen troep op te ruimen? Wanneer we niet bereid zijn om verantwoordelijkheid te nemen voor ons eigen gedrag, voor wat wijzelf doen, is dat bewustmaken natuurlijk prima, maar heeft het in de praktijk weinig impact. Ondertussen stijgt de CO2 uitstoot en is deze hoger dan vóór de crisis. De vele voordelen van thuiswerken dreigen als sneeuw voor de zon te verdwijnen op het moment dat kantoordeuren weer opengaan. We zijn ons sinds de pandemie wel bewust dat het anders kan, maar het besef van urgentie groeit niet.

Maar wat motiveert mensen wel om zich blijvend achter duurzame beslissingen te scharen?

1. Voorkom weerstand. Hanteer een juiste toon in de communicatie. Overheid en werkgevers moeten niet te streng dingen gaan voorschrijven. Dit zorgt voor een beperking van keuzevrijheid waarbij men zich verzet tegen goede pogingen om het gedrag te veranderen.

'Hoeveel moeite is het om je eigen troep op te ruimen?'

2. Faciliteer duurzaam gedrag. Wil je ander gedrag realiseren, dan moet je het mensen gemakkelijk maken. Dit is geen oplossing maar wel een randvoorwaarde. Om mensen te stimuleren niet met de auto naar het werk te reizen, dan kun je als werkgever deelvervoer, fietsplannen of gratis Ov-kaarten beschikbaar stellen.

3. Zichtbaar goed gedrag. Mensen vinden het belangrijk om te laten zien dat ze milieuvriendelijk zijn. Zo kiezen bedrijven liever voor zonnepanelen dan isolatie, zelfs wanneer experts ze vertellen dat isolatie nóg meer energie- en kostenbesparing oplevert. We willen graag dat de huisvesting statusverhogend werkt. Zichtbaarheid van een milieuvriendelijke keuze is in veel gevallen belangrijker dan de (milieu)winst die er te behalen valt.

4. Een moreel appel. Maak de gevolgen van klimaatverandering concreet en doe een beroep op grote impactvolle stakeholders in een gebied. We weten inmiddels dat duurzame keuzes voortkomen uit (ook) andere zaken dan ‘het algemeen belang’. Medewerkers tijdens de spits uit de auto krijgen? Praat dan over de reistijd en -gemak en biedt een goed alternatief aan.

Green Business Club Zaanstad heeft een hele portefeuille aan duurzame alternatieven en oplossingen die wij graag met Zaanse organisaties delen. Heeft u interesse in onze groene activiteiten en projecten, neem dan vrijblijvend contact op via zaanstad@greenbusinessclub.nl

image