Internationale belangstelling voor De Mooiste Muren

Veerle Preyde opende in 2010 de deuren van haar interieur­winkel De Mooiste Muren. Vijf jaar later startte ze met een webshop. Inmiddels is haar omzet ongeveer gelijk verdeeld over fysiek en digitaal winkelen.

Onderneemster Veerle heeft anno 2021 een team van tien medewerkers. Bestellingen komen van over de hele wereld, van de Verenigde Staten tot aan Japan. Dagelijks worden tussen de twintig en dertig stalen naar klanten verstuurd die belangstelling hebben voor de vele soorten behangen. Daarnaast werd in de Gierstraat een tweede winkel geopend voor verf, accessoires en advies.

Behang voor landgoederen

Veerle Preyde wist waar ze in 2010 aan begon. Ze werkte in een behang- en verfwinkel. Toen die de deuren sloot, zag Veerle haar kans schoon. Ze begon met haar opgedane kennis en haar wil om te ondernemen een eigen winkel in de Gierstraat. ‘Ik woonde al in Haarlem. Het is een mooie regio, met ook oudere woningen en landgoederen, waarin mijn behang goed past.

‘We zijn zeker niet mainstream, we kunnen de meest bizarre dingen op tafel leggen’
- Veerle Preyde

Bovendien is de Gierstraat een winkelstraat met meerdere speciaalzaken, zoals Wijnkoperij Okhuysen, Nencies en juwelier Marijke Mul. In eerste instantie kwamen mijn klanten vooral uit deze regio, nu komt wel tachtig procent van onze winkelbezoekers uit andere provincies. Zeker op zaterdag staan de mensen letterlijk buiten. Ik had echt een focus. Onze doelgroep is divers, maar we richten ons als team op mensen uit het wat hogere segment die iets bijzonders willen.’

Nieuwe collecties

Een voorbeeld is de Vereniging Hendrick de Keyser, een Nederlandse vereniging tot behoud van architectonisch of historisch waardevolle huizen in Nederland. Jaarlijks zorgt Veerle dat bij drie tot vier huizen het juiste behang aan de muren komt. Het is overigens niet zo dat Veerle veel in andere steden of landen vertoeft om inspiratie op te doen. ‘Ik koop twee keer per jaar collecties in. Dat doe ik met mijn hele team. Daarnaast word ik door merken benaderd. In mijn vak is het essentieel dat je een goed gevoel voor omgeving, kleur en mensen hebt. Het contact met klanten kan soms best intiem zijn. Zegt iemand een beetje besmuikt dat er twee slaap­kamers moeten worden ingericht, omdat er apart wordt geslapen.’ ‘We zijn zeker niet mainstream, we kunnen de meest bizarre dingen op tafel leggen. En we zijn online natuurlijk erg sterk, met ongeveer 600 bezoekers per dag. Al die jaren bankier ik al bij de Rabobank. Voor mij een vertrouwd adres. Er is veel veranderd, maar dat dus niet.’

Meer informatie:

www.rabobank.nl/haarlem-ijmond

www.demooistemuren.nl

Dit artikel verscheen eerder op Goede Zaken in IJmuider Courant en Haarlems Dagblad: www.goedezaken.nu. Tekst: Jaap Bonkenburg | Fotografie: RAP Fotografie – Ramon Philippo