Voor Cihan Emir is mondzorg veel meer dan preventief gaatjes voorkomen:

‘Een mooie glimlach is een vrolijke ziel met glimmende tanden’

Toen Cihan Emir eind 2017 de kans kreeg een mondzorgpraktijk over te nemen, pakte de jonge Zaanse onderneemster deze kans met beide handen aan. ‘Het was fijn dat de Rabobank Zaanstreek bij de start van mijn praktijk niet alleen naar jaarcijfers keek, maar juist ook naar mijn toekomstperspectief. De bank geloofde in mijn slagingskans en heeft mij bij de financiering uitermate goed geholpen.’

Foto's: Bart Homburg

Als je Cihan Emir vraagt naar de passie voor haar werk, tovert ze direct een brede glimlach tevoorschijn. ‘Ik vind het belangrijk dat iedereen de juiste aandacht en behandeling krijgt. Alleen zó gaan mensen prettig de deur uit en komen ze weer vrolijk terug’, vertelt de enthousiaste eigenaresse van Mondzorg Emir. ‘Een mooie glimlach is niet alleen maar een glimlach; het is een combinatie van een vrolijke ziel met glimmende tanden.’

Vast aanspreekpunt

Nadat ze in 2013 was afgestudeerd, heeft de onderneemster vier jaar lang als zzp’er in diverse praktijken gewerkt. Dat verliep dermate voorspoedig, dat één van de eigenaren, Kim Duijker, het haar gunde om de mondzorgpraktijk aan de Twiskeweg in Zaandam over te nemen. ‘Een eigen praktijk beginnen, was altijd al een droom voor mij. Samen met mijn oom Şenol Öztürk, die zijn eigen accountancykantoor ZS 4 Finance heeft, heb ik toen een bedrijfsplan opgesteld’, zegt Emir. ‘Voor de financiering klopte ik bij Rabobank Zaanstreek aan. Marco Boelens werd vanuit de Medicidesk van de Rabobank mijn vaste aanspreekpunt. Hij heeft kennis van de medische wereld en weet wat er speelt in de lokale gezondheidszorg. Dat is ideaal. Ik ben mondhygiënist en gespecialiseerd in mijn vak, maar al het andere was voor mij nieuw. Dan is het fijn dat je daar de juiste hulp bij krijgt.’

Marktanalyses Medicidesk

Het potentieel van het businessplan is voor Rabobank Zaanstreek belangrijk bij de toekenning van een financiering. ‘We keken onder meer naar het aantal bestaande patiënten in het klantenbestand en het opleidingsniveau van Cihan Emir’, legt adviseur Marco Boelens uit. ‘Dankzij marktanalyses die Rabobank in de sector uitvoert, kunnen wij inschatten welk financieel resultaat een zorgondernemer in een bepaalde regio met zijn klantenbestand kan behalen. De combinatie van deze variabelen met het ondernemersplan, hebben ervoor gezorgd dat wij een verantwoorde financiering voor haar konden verzorgen.’

Korte lijnen, fijne communicatie

Medici kunnen bij de Rabobank terecht voor advies en inzicht in hun financiële situatie, zowel zakelijk als privé. Dat ze op beide vlakken geholpen kan worden, ervaart Cihan Emir als waardevol. Zo adviseert de Rabobank ook over zaken als arbeidsongeschiktheid en pensioen.

En heb je bijvoorbeeld een buffer om onvoorziene tegenvallers op te vangen? ‘Ik vind het belangrijk dat een bank met een breed kennisnetwerk als sparringpartner met je meedenkt’, geeft Emir aan. ‘De lijnen zijn kort en de communicatie verloopt altijd prettig. Die grote mate van betrokkenheid is fijn.’

Marco Boelens samen met Cihan Emir

Werken met mensen

Deze vorm van betrokkenheid biedt ze ook graag aan haar patiënten. Haar vak gaat immers veel verder dan het preventief voorkomen en verhelpen van gaatjes en tandvleesaandoeningen. ‘Ik vind het heel fijn om met mensen te werken. Iedereen is verschillend. Je moet geduld hebben, eerlijk zijn en ook zeker zorgzaam. Wanneer je je werk met plezier uitvoert, voelen de patiënten dit uiteraard aan. Ook dit speelt een rol bij de fijne communicatie’, vertelt de geboren en getogen Zaanse. ‘Als mondhygiënist lever je zorg, maar het is meer. Je werkt niet alleen aan iemands gezondheid, maar stimuleert ook, stelt gerust en bent een luisterend oor. Je doet er alles aan om die persoon blij de deur uit te zien gaan.’ Daarnaast geeft Cihan Emir als vrijwilliger poetslessen aan kinderen en ouderen. ‘Het leuke hiervan is dat je ook hierbij zorg levert én dat het zeer gewaardeerd wordt. Ik creëer graag een relatie met de patiënt. Ze nemen mij snel in vertrouwen. Dat zorgt voor diversiteit van gespreksstof en behandeling. Het voelt dan ook vaak als een uitje voor de patiënt, zo krijg ik regelmatig te horen. Dat ik écht iets voor hen kan betekenen, geeft me veel voldoening.’ Voor meer informatie, zie www.mondzorgemir.nl

Hoe staat het met jouw financiële gezondheid?

De zorg verandert in razendsnel tempo. Stijgende zorgvraag, invloed van technologie en nieuwe manieren van samenwerken zijn aan de orde van de dag. Als medicus werk je hard voor jouw doel: patiënten de best mogelijke zorg bieden. Maar ook naast je werk wil je succes hebben. Wat leveren jouw inspanningen eigenlijk op? Hoe staat het met jouw financiële gezondheid? En die van je onderneming of praktijk? De adviseurs van de Rabo Medicidesk begrijpen hoe medische carrières zich ontwikkelen en wat er nodig is om te blijven innoveren. Daarnaast weten zij wat er speelt in de lokale gezondheidszorg. Voor iedere medisch professional heeft de Rabobank Medicidesk een advies op maat. Meer informatie over de Medicidesk van Rabobank Zaanstreek vind je op www.rabobank.nl/zaanstreek