NIEUWS
De waarde van partnership
Samen maken we het verschil
Midden in het gesprek valt het stil. Joost Reijns, directeur van stichting Fight cancer, en Rogier van de Weerd, oprichter van creatief bureau I-MOR, hebben al ruim drie kwartier gesproken over samenwerking, verhalen maken, mensen raken, betrokkenheid en impact. Maar op de vraag wat het verschil is tussen hun ondernemerschap kijken ze elkaar vragend aan. ‘Dat is er niet.’
Keuze voor focus
In een wereld waarin bedrijven keer op keer hun maatschappelijke rol heroverwegen, koos I-MOR bewust voor focus. Rogier: “We werden overladen met sponsorverzoeken. Over elk verzoek moesten we vergaderen; doen we het of niet? En waarom? Daarom hebben we besloten: we kiezen één goed doel waartegen we ‘ja’ zeggen. Altijd. Zonder factuur. We doen alles voor Fight cancer, op de aftermovies na. Die laten we bewust door lokale filmmakers samenstellen.”
Die keuze bracht rust en ruimte. “Doordat we alles geven aan één partij, kunnen we ook echt iets opbouwen. Het is niet eenmalig. Het is een partnership, gebaseerd op vertrouwen, gelijkwaardigheid en een gezamenlijk doel.”
Van toeval naar toewijding
De samenwerking ontstond bij toeval. Walibi, jarenlang klant van I-MOR, organiseerde samen met Fight cancer een Rollercoaster Run: vijf kilometer hardlopen met tussenstops in achtbanen. “Wij maakten de aftermovie, toen wel. Eerst voor Walibi. Maar we raakten ook in gesprek met Fight cancer. En dat klikte,” vertelt Rogier.
Vanaf dat moment volgden meerdere projecten: lokale evenementen, landelijke campagnes, een bioscoopspot, een korte film over Emma – een jonge vrouw die ongeneeslijk ziek is. “Het zijn geen makkelijke producties,” zegt Joost. “Maar de manier waarop het team van I-MOR zich inzet, meedenkt en betrokken is – dat is bijzonder. Ik ben blij met dit soort partnerships. Partnerships waar we op de korte termijn iets aan hebben, zijn heel fijn. Maar een duurzaam partnership, zoals deze met I-MOR, maakt de fundering van onze stichting veel steviger, omdat je de ruimte hebt om samen te leren en te bouwen.”
Look-a-like organisaties
Beide organisaties blijken opvallend veel op elkaar te lijken. Kleine, platte teams. Bevlogen medewerkers. Een cultuur van openheid en aanpakken. “Ik ben hier niet de baas, ik ben onderdeel van het team,” zegt Joost. “Mijn taak is mensen ontzorgen, zodat zij hun werk goed kunnen doen.” Ook bij I-MOR geen directiekamers of managementlagen. “Iedereen hier is betrokken en geeft meer dan honderd procent. Want als je echt goede films wil maken die écht raken, dan moet je samen willen knallen”, aldus Rogier.
Dat zie je ook terug in de samenwerking. Het team van I-MOR is aanwezig bij landelijke vrijwilligersdagen, doet mee aan sportacties, denkt mee in strategie en concept. “We zijn niet de partij die zegt: ‘hier is je video’. We willen iets maken dat werkt, dat raakt. En dat doe je samen.”
Verbinden zorgt voor groei
Wat Rogier verraste, is hoe waardevol de samenwerking ook zakelijk bleek. “Via Joost ben ik in contact gekomen met andere partners van Fight cancer – grote bedrijven, andere professionals, inspirerende mensen. Daarvan hebben we veel geleerd. Dat is onbetaalbaar.” Precies dát is ook wat Joost nastreeft. “Ik wil partners niet alleen betrekken bij onze stichting, maar ook onderling verbinden. Daar vind je de groei.”

Waarom het werkt
De samenwerking tussen Fight cancer en I-MOR is succesvol, omdat het méér is dan een zakelijke relatie. Het is gebouwd op vertrouwen, gedeelde waarden en de bereidheid om echt samen te werken. “We zeggen vaak ‘ja’. Maar we voelen over en weer ook de vrijheid om ‘nee’ te zeggen. En dat wordt geaccepteerd,” zegt Rogier. Joost vult aan: “We zijn partners, geen opdrachtgever en opdrachtnemer. En dat maakt het verschil. We doen het samen, of we doen het niet.”
Wie is wie
Joost Reijns leidt sinds 2023 stichting Fight cancer, een jonge, energieke organisatie die mensen activeert om geld op te halen voor kankeronderzoek. Niet met collectebussen, maar met creatieve, sportieve en persoonlijke acties. “Met onze activiteiten en financiering proberen wij het gevoel van onmacht om te zetten in kracht en dragen wij bij aan herstel.” Fight cancer werkt landelijk, maar altijd met sterke wortels in de lokale gemeenschap. “We willen dat mensen voelen: ik doe ertoe. Mijn actie, mijn bijdrage, mijn verhaal maakt verschil.”
Zelf weet Joost precies wat kanker met je leven kan doen. “Ik was topsporter toen ik ziek werd. Mijn behandeling was gericht op herstel, zodat ik mijn leven weer kon oppakken. Maar dat is niet voor iedereen zo. Er is zoveel meer nodig dan genezing. Herstel, begeleiding, hoop – daar zetten wij ons voor in.”
Rogier van de Weerd is creatief ondernemer en eigenaar van I-MOR, een high-end videoproductiebedrijf. Wat begon als een club filmfanaten groeide uit tot een professioneel bureau met internationale campagnes op zijn naam. “We maken films van bioscoopkwaliteit, maar dan zonder Hollywoodbudget. Dat lukt alleen met een team dat doorgaat waar anderen stoppen.”