NIEUWS

Verbindingsweg A8-A9
Provincie niet verder met Landschapsplan en variant langs Kreekrijk

De provincie Noord-Holland gaat niet verder met de plannen van twee van de drie onderzochte alternatieven voor een verbindingsweg tussen de A8 en de A9. Het gaat om het begin 2022 vastgestelde Landschapsplan (Golfbaanalternatief) en om een verbindingsweg langs de nieuwe wijk Kreekrijk. Wel start de provincie na de zomer een variantenstudie voor de bestaande verbindingsweg N203. Doel van de variantenstudie is om de N203 zo in te richten dat het verkeer beter doorstroomt en zo min mogelijk overlast veroorzaakt voor aanwonenden. Dit besluit de provincie na het zien van de resultaten van het onderzoek naar drie alternatieve routes voor een verbinding tussen de A8 en A9. In dit onderzoek zijn de nieuwste verkeersmodellen voor 2040 verwerkt. Daarnaast gaat de provincie, samen met de Vervoerregio Amsterdam en de betrokken gemeenten, in gesprek met het Rijk over de bereikbaarheid van Noord-Holland boven het Noordzeekanaal en betrekt daarbij een directe verbinding tussen de A8 en A9.

Vervolgstappen N203

Het alternatief via de bestaande route langs de N203 heeft nauwelijks effect op de regionale bereikbaarheid en kent een uitdaging met betrekking tot de stikstof- en milieueffecten. Dit alternatief heeft wel enig positief effect op de lokale bereikbaarheid en leefbaarheid. Dit zijn aanknopingspunten om na de zomer een variantenstudie te starten voor dit traject. Hier worden de gemeente Zaanstad en de omgeving actief bij betrokken. “De leefbaarheid in Krommenie en Assendelft blijft een terechte zorg. Daarom starten we nu deze studie voor het traject. En het klopt, dit zal niet de allesomvattende oplossing voor alle uitdagingen zijn. We zien wel dat er mogelijkheden liggen om de weg zo in te richting dat het verkeer beter doorstroomt en er zo min mogelijk overlast veroorzaakt wordt voor aanwonenden. In de variantenstudie gaan we nu kijken hoe dit eruit zou kunnen komen te zien én of dit haalbaar en uitvoerbaar is. De resultaten van dit onderzoek naar de verdiepte ligging worden hierin meegenomen”, aldus Jeroen Olthof.


Onderzoek

In 2021 werden de kosten voor het aanleggen van een verbinding A8-A9 met het Landschapsplan (Golfbaanalternatief) waarmee de weg zorgvuldig ingepast zou worden in het werelderfgoed Stelling van Amsterdam, begroot op ruim € 900 miljoen. Omdat deze kosten niet alleen door de provincie en de gemeenten gedragen kunnen worden en een bijdrage vanuit het Rijk onzeker is, onderzocht de provincie twee varianten die eerder zijn afgevallen en die het Werelderfgoed Stelling van Amsterdam niet raken. De twee varianten en het Landschapsplan (Golfbaanalternatief) zijn geactualiseerd, zo mogelijk verbeterd en met elkaar vergeleken. Hiervoor zijn de nieuwste verkeersmodellen gebruikt waarin ook de woningbouwplannen tot 2040 zijn meegenomen. Zo kon een beeld worden geschetst van het effect van de nieuwe verbindingswegen op de doorstroming, leefbaarheid en veiligheid in de regio in 2040.


Een samenvatting van de onderzoeken is hier te vinden.